Wywiad kardynała Waltera Kaspera dla KNA (Vatican Service News – 20.02.2018)

 
 
 

Mimo wrażenia pustki w Watykanie , spowodowanej obecnością Ojca Świętego i Jego współpracowników na rekolekcjach wielkopostnych, pierwszy dzień tygodnia obfitował  w wiele ważnych wydarzeń. Jednym z nich jest wywiad, którego udzieli katolickiej agencji KNA  kardynał Walter Kasper  – emerytowany przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. Kardynał w całym wywiadzie z  najwyższym uznaniem mówi o pontyfikacie papieża Franciszka.

W rozmowie kardynał podkreślił, że – jego zdaniem – Franciszek jest pierwszym “papieżem po-konstantyńskim’, gdyż nie pochodzi z kręgu starego Cesarstwa Rzymskiego, lecz z półkuli południowej. Tym samym wprowadza nową epokę Kościoła: Kościoła “w misjonarskim przebudzeniu, ubogiego Kościoła dla ubogich”. Szczególnie dobrze widać to w jego rozmowach, gestach, w jego sposobie sprawowania urzędu i sposobie życia, stwierdził kard. Kasper. Poprzez to wszystko “podobnie jak wszyscy prorocy i sam Jezus” papież zachęca i nie jest doceniany. Wprowadzane przez niego reformy Kurii oraz innych instytucji nie są dla niego najważniejsze, co często jest niewłaściwie rozumiane. Sprawowanie urzędu papieskiego, to “pontyfikat wielkich perspektyw proroczych”, z których nie wszystkie Franciszek będzie mógł sam doprowadzić do końca. Kard. Kasper, który znał papieża z czasów, gdy ten był jeszcze arcybiskupem Buenos Aires, spodziewa się, że “jego impulsy będą skutkowały daleko poza ten pontyfikat”.  Jestem za ten pontyfikat wdzięczny – wyznał kardynał . Wypowiadając się na temat ekumenizmu i działań papieża w tej dziedzinie kardynał stwierdza, że  w ekumenizmie możliwe są dalsze konkretne kroki. Po jubileuszu reformacji w 2017 roku teraz chodzi o to, aby jego owoce “znalazły wyraz w konkretnych porozumieniach i zbliżaniu, gdyż w przeciwnym razie wszystko znowu uleci”. Zgodnie z zasadą “krok po kroku” papieża Franciszka Kościoły powinny teraz uczynić kroki, które “teologicznie mogą być bardziej możliwe, niż te, które obecnie podejmujemy”. Na przykład z Kościołem luterańskim “wprawdzie nie jesteśmy w pełni zgodni co do nauki o Eucharystii i urzędach, ale bardzo, bardzo blisko”. Wiele prac teologicznych, także w zakresie dialogu z Kościołami tradycji wschodniej, pokrywa się kurzem na regałach, choć Kościoły powinny wykorzystać je jako prawdziwy impuls.

 

 

 

Leave a reply

Your email address will not be published.